JUNIOR & SENIOR HIGH SCHOOL OF KOGAKUIN UNIVERSITY <OFFICIAL BLOG>

工学院大学附属中学校・高等学校<公式ブログ>

ハイブリッドインターナショナルコース通信【6月22日】

梅雨の候にもかかわらず、新宿での授業はいつも晴天に恵まれます。今学期も本日を含め、新宿での授業は残り2回となります。公開授業期間にあたり、新宿での教育の様子を見学に来られる保護者の方々も学年を超えていらっしゃいました。インターナショナルコースにとって特別な1日であることが伝わっていることを願っています。

f:id:kgi-osaka:20180622174541j:plain

f:id:kgi-osaka:20180622135122j:plain

1時間目のMath。ホームワークの確認から。授業後も積極的にロバート先生に質問する生徒たち。

f:id:kgi-osaka:20180622135236j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135428j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135505j:plain

2、3時間目はキャリアガイダンスを兼ねた特別授業。very50の谷弘さん、株式会社SCRAP の西澤さん、両社からアシスタントとして武蔵野美術大学 皆川さんと金沢大学の上江田 さんがワークショップを展開して下さいました。実際に仕事しなければわからないこと、顧客は誰か明確にしなければいけないこと、企画するとはどういうことか等、自身の広告代理店での経験を踏まえてわかりやすくリードして下さいました。途中、スカイプで和歌山の会社に繋ぎ生徒の企画を会社の社員の方に評価して頂く場面もありました。実社会と教室を繋げる挑戦です。

f:id:kgi-osaka:20180622135553j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135632j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135723j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135811j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135844j:plainf:id:kgi-osaka:20180622135921j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140002j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140036j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140113j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140144j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140208j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140244j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140308j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140329j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140350j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140420j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140443j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140514j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140542j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140615j:plain

中国語は次週の試験に向けての1学期の復習の時間。1年時は総合学習の時間として展開していますが、2年になると国語の時間に組み込まれます。基本をしっかり押さえるため頑張っていきましょう。

f:id:kgi-osaka:20180622140728j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140756j:plain

哲学の時間です。学年を超えた10名を超える保護者の方々が見学される中、いつも通り生徒は積極的に議論に参加していました。ディスカッションに生徒たちが積極的に参加している姿に頷きながら一緒に授業を楽しそうに見学されている親御さんの表情が印象的でした。普段自宅では見ることが難しい生徒たちの活躍の様子を見ていただけたのではないでしょうか。中学3年生インターナショナルコース担任の中川先生からも議論が成立する生徒たちを見て驚きの表情が?!客観的に見てもやっぱり生徒たちすごいんだなと改めて確認できました。

f:id:kgi-osaka:20180622140855j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140913j:plainf:id:kgi-osaka:20180622140947j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141010j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141043j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141111j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141133j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141153j:plainf:id:kgi-osaka:20180622141215j:plainf:id:kgi-osaka:20180622142802j:plainf:id:kgi-osaka:20180622142834j:plainf:id:kgi-osaka:20180622142858j:plainf:id:kgi-osaka:20180622154841j:plainf:id:kgi-osaka:20180622154912j:plain

今日もしっかりとディスカッションは展開しました。まもなく1学期が終わります。親御さんの感想で主観的であった彼らの力の向上への評価が、客観的な手応えに変わっていきます。切磋琢磨の学習集団になっていますね!これからも失敗を恐れず前進していきましょう!

最後にジェームズ先生の報告を拝借し、報告を終えます。

June 22 - Philosophy

We began today with a quick activity: using small cards, write a question on the topic of Philosophy, Learning, and Questions. After writing the questions, we swapped cards. Then we wrote two further questions in response, to help each other think about our original questions. Finally, we returned the cards to their owners and wrote one further question. The point of the activity was to appreciate the different types of response we can give when we have a question. We don’t have to try to answer it immediately! Sometimes it is better to ask more questions instead. 


We then carried this lesson into the discussion topic for this week: property. A stream runs through three adjacent properties, belonging to Argle, Bargle and Cargle. Who owns the water in the stream? Popular answers were: God owns the stream (since God makes everything); nature owns it; and a country or nation owns it. A very good example was given: the dispute between Vietnam and China over damming the Mekong river. We tried building a definition of “ownership”, and got the following ingredients: buyer, controller and maker. This was good progress! After this we talked about a real life example, of a man who bottled air in Britain and sold it to wealthy people in Beijing and Shanghai. We asked if those people own the air? This led to a disagreement in the class about this question: if you buy something that is stolen, do you own it? Our discussion helped us to improve our definition of “own”, although we did not complete it 100%. Congratulations to Shotaro, Shingo and Kei for winning the Word Pyramid this week!


There is no homework for this week.