JUNIOR & SENIOR HIGH SCHOOL OF KOGAKUIN UNIVERSITY <OFFICIAL BLOG>

工学院大学附属中学校・高等学校<公式ブログ>

International Sports Collaboration 2024 柔道合気道-5 Aikido Córdoba Españaとの合同稽古最終日

International Sports Collaborationの最終日です。柔道部とAikido Córdoba Españaは、本日も合同稽古をしました。共通の得意分野と興味関心に焦点を当てたこの企画は、両国の親善を深めました。言葉を越え、武道とその精神を通じた交流で相互理解が深まり、自分自身についての新たな発見もあったことでしょう。体験から学び、自己を知る、その世界の広がりが、創造へ繋がると感じました。それでは生徒たちの感想を紹介します。

スペイン合気道団体との交流の場を設けて頂きありがとうございます。スペインの方々は、柔道の講習や技術に関してとても熱心で感銘を受けました。合気道の技術に関しては、全く技術を知らない私たちに優しく丁寧に教えてくれました。日本をいなくなるのはとても悲しいですが、またスペインで会えるのを楽しみにしています。

柔道と違って合気道はまた違うやり方で新しい物を教えてもらいました。あとスペインとの交流のおかげで新しい友達、また違った合気道をしれました。僕たちも言語が伝わらなくても柔道を教えるの楽しかったです。

言葉が通じなくても柔道や合気道について伝え、感じ取ることが出来て日本にいるだけじゃ体験できないことを出来て良かったと思う。

It's been an incredible experience. I've felt like I was part from the judo class, like, part of the family. It was easy to make lots of friends. Aoki explained so great, and so did Iñigo. This experience was so good that I want to repeat it. The only bad thing it's that it won't last forever 😭😭

It has been a unique experience, I hope to return and continue learning with all the students of the institute, we had a great time and we hope to maintain the good relationship that we have forged.

It has been a really good experience because we had had the opportunity of knowing how Aikido is done in other countries and the different types of teaching.Moreover, it has been a great opportunity of meeting new people and discover a new culture very different from Spain. I'm very sad because it has finished due to the fact that is has been the best trip of my life.

柔道と合気道の似ているところを見つけたり、同じ武道でも違うところ見つけれた。合気道の技術を教えてもらい柔道を教える国際交流をできてとても楽しかった。

スペイン団体の人と交流をして言語は違うけど言いたいことは伝わったのでよかったです。次は今回の反省点を踏まえてホームステイで自分から話せるようにしたいです。

練習後フラメンコを一緒に踊る生徒たち

あっという間の一週間でした。お世話になった皆様、ありがとうございました。